Likviditet och lånemöjligheter i samband med projektstöd

För att lösa eventuella problem med likviditet i samband med projektstöd kan ansökande projektägare undersöka möjligheten till lånelöfte eller lån från banker.

Ett lånelöfte kan behövas vid ansökan om stöd och ett lån kan underlätta den inledande fasen i ett projekt.

 

VID ANSÖKAN OM PROJEKTSTÖD

För att kunna få projektstöd från Leader Gute måste ansökande projektägare ha en likviditet som täcker cirka 45% av projektets kostnader.

Om ansökande projektägare inte har tillräckligt stora egna tillgångar, kan t.ex. ett lånelöfte från en bank vara en tänkbar lösning vid ansökan.

Projektägaren kan undersöka om en bank är beredd att ställa ut ett lånelöfte till ansökan som är kopplat till antingen:

  • Beslut om prioritering av projektstöd av Leader Gutes styrelse

Eller

  • Beslut om beviljat projektstöd från Jordbruksverket

EFTER PRORITERING ELLER BESLUT OM STÖD

Även om en ansökande projektägare har tillräcklig likviditet vid ansökningstillfället, kan det uppstå likviditetsbrist när projektet startas.

Projektägaren kan starta projektet på egen risk efter prioritering från Leader Gutes styrelse, eller invänta beslut om stöd från Jordbruksverket.

Efter prioritering av Leader Gutes styrelsen kan det ta flera månader innan beslut om stöd fattas av Jordbruksverket. Först då  kan projektägaren ansöka om utbetalning – och det kan sedan dröja innan utbetalningen görs.

Det kan alltså ta lång tid innan utbetalningarna sker, vilket kan leda till likviditetsbrist i projektets inledande fas.

För att undvika risk för likviditetsbrist kan en projektägare på eget initiativ ansöka om lån från en bank,  med antingen prioriteringen från Leader Gutes styrelse eller beslutet från Jordbruksverket som säkerhet.

OBS!

Det är upp till den ansökande projektägaren att själv ta kontakt med banker för att diskutera eventuella lånelöften eller lån kopplade till projektstöd. Detta är inte något Leader Gute involverar sig i, utan pekar enbart på den eventuella möjligheten genom denna information.

FAKTA: Likviditetskrav vid ansökan om projektstöd

Ansökande projektägare ska i ansökan visa att man har ekonomisk förmåga att genomföra projektet.

Gällande föreningar:

Ansökan ska innehålla underlag i form av kontoutdrag, balansräkning och/eller lånelöfte som visar att föreningen/organisationen kan ligga ute med utgifter motsvarande fyra månader av tiden för insatsen, vilket är cirka 45% av projektets budget.

Gällande företag:

Jordbruksverket gör en kreditbedömning via Creditsafe. I princip är det ekonomiska kravet det samma som på en ansökande förening (se ovan). Om kreditbedömningen inte visar på ekonomisk förmåga att genomföra projektet, kan ansökan kompletteras med ett lånelöfte.