Värdskap 2030
Projektet ”Värdskap 2030” har tilldelats 810 000 kronor för att utveckla och testa en ny digital modell för lokala affärsnätverk i Roma, Klintehamn och Hemse. Satsningen utgår från behov och intresse bland de lokala föreningarna och företagen. Roma är först ut och parallellt med projektet startas en ny hemsida för bygden.
Om projektet
I ”Värdskap 2030” används en lättanvänd digital plattform där lokala företag kan presentera sina aktuella erbjudanden inom olika områden och rekommendera varandra.
Med plattformen kan företagen tillsammans utveckla och kommunicera det lokala affärsutbudet på ett effektivt sätt via en app – ett delat värdskap för det lokala näringslivet.
Kommunikationen riktar sig direkt till både dem som bor och verkar i bygden och till besökare från andra platser. Utan att ta omvägen via stora digitala affärsplattformar som främst är utformade för större företag, har nationella perspektiv och kan vara dyra att använda.
Fler lokala direktaffärer
Den digitala plattform som används i ”Värdskap 2030” heter Loci Network och har utvecklats av gotländska Roombler, som också är projektägare i nära samverkan med de lokala aktörerna.
Med vår modell skapas lokala affärsnätverk som i samverkan exponerar företagens aktuella erbjudanden. I appen finns listor för olika affärsområden inom service, handel, besöksnäring och så vidare. Det kan också göras listor med inriktning mot t.ex. ekologiska eller närodlade produkter. Det är upp till varje bygd att avgöra, berättar projektledaren Per Nilsson.
De enskilda företagens information i appen är ganska kortfattad och enkel att uppdatera med både text och bilder. Här ska besökaren snabbt och översiktligt få aktuell information och kontakt med företaget.
– Appen ersätter inte företagens hemsida. Det är ett affärsdrivande komplement för fler lokala direktaffärer, säger Per Nilsson.
Digital spridning och rekommendationer
De medverkande företagen sprider sedan information om appen och rekommenderar listor och varandra via sina egna digitala kanaler. Dessutom sätts digitala anslagstavlor med QR-koder till appen upp i butiker och på andra offentliga platser i bygden.
Informationen kan även spridas via gemensamma webbsidor för de orter eller bygder som medverkar. Dessa webbsidor kan sedan i sin tur exponeras vidare via bredare digitala portaler.
Igång i Roma – starkt lokalt engagemang
Projektet bygger på ett behov och intresse bland de lokala föreningarna och företagen i de tre gotländska landsbygdsområden som medverkar.
Arbetet är redan igång för fullt i Roma och under uppstart i Klintehamn och Hemse.
I Roma är det Roma Intresseförening som är samarbetspartner till ”Värdskap 2030”.
Här sammanfaller projektet med att föreningen tar fram en ny gemensam hemsida för Roma. Den kommer bl.a. att innehålla nyheter från bygden och en evenemangskalender. Via hemsidan nås Värdskap 2030-appen, där lokala företag erbjuds att vara med kostnadsfritt under 2023 och 2024.
Planen är att den nya hemsidan i sin tur ska nås via bl.a. Gotland.com.
I Roma kommer även bl.a. Coop och Ica att sätta upp digitala anslagstavlor med QR-koder till Värdskap 2030-appen.
– Det starka lokala engagemanget och intresset för projektet är mycket glädjande. I Roma medverkar flera företag redan från start, säger Per Nilsson.
Uppstartarbete har nu inletts för att på ungefär samma vis som i Roma etablera projektet i Klintehamn och Hemse. Här är samarbetspartnerna Klintetraktens Framtid samt Knutpunkt Hemse och Hemseföretagarna.
Ambitionen är att ”Värdskap 2030” på sikt ska spridas som modell för utveckling av lokala affärsnätverk på andra platser på Gotland och fastlandet.
.
Per Nilsson, projektledare för ”Värdskap 2030”:
”Det starka lokala engagemanget och intresset är mycket glädjande.”
Projekttid här
Projektägare här
Namn Namnsson
Telefonnummer
E-postadress
Webbplats
Youtube
xx kronor
xx kronor
xx kronor
Landsbygdsfonden